čtvrtek 14. května 2009

Press Enter to “Say“

Název dnešního příspěvku jsem si vypůjčil z názvu odborného článku autorů J. de Winter a S. Vie (1.). Vlastně nejprve mě jako vědeckého pracovníka zajímalo, jestli existují nějaké studie na téma Second Life. Kupodivu jsem našel několik zajímavých odborných článků, viz seznam na konci příspěvku.

Zajímavá jsou také témata, kterými se zabývají. Vede určitě výuka a vyučování všeho druhu (1.-3.) a další článek analyzuje tzv. „traffic“ v Second Life (4.). Zde jsem se dověděl, jak vlastně vypadá SL architektura, co to je sim, jak souvisí simy s regiony, jaké jsou v SL typy serverů a co se všechno děje při logování do klienta. Jelikož SL je hlavně o grafice, tak nechybí ani článek, který se zabývá vytváření trojrozměrných fraktálů v SL (5.). Poslední dva články (6.,7.) jsou z medicínské oblasti – o virtuální lékařské praxi a o autistech v SL.

První článek je hodně zajímavý, tak z něho vytáhnu několik zajímavých věcí.
„Ačkoliv významy slov hra (anglicky game – latinsky ludus) a hraní (anglicky play – latinsky paidea) se překrývají v mnoha ohledech – oboje se řídí striktními pravidly – hry jsou druhem hraní, které končí vítězstvím nebo porážkou, ziskem nebo ztrátou.

Ačkoliv Second Life není hrou – nemá definovaná zakončení, která určují vítězství nebo porážku – tak si stále uchovává mnoho stejných výchovných či vzdělávacích výhod jako počítačové hry, které vyžadují od účastníků splnění cílů.“
Tohle je přesně v intencích toho, co propaguji v SL už hodně dlouho. ANO SL NENÍ HRA.

A kdo jsou to avataři obývající svět SL?
„Oni (avataři) ztělesňují naše nejhlubší přání, touhy, ctnosti a, ano také, neřesti. Nic není víc autentické.

Avataři odrážejí a zároveň se odchylují od hráčských offline identit.“
S tímhle také naprosto souhlasím. Pak se v článku objevil list otázek, které by měl instruktor/učitel předložit studentům. Já si myslím, že jsou zajímavé a že by si na ně měl určitě každý pro sobe odpovědět sám. Zde jsou:
  • Jak váš avatar vypadá a jak se obléká? Platili jste za zvláštní věci nebo za značkové oblečení? Proč jste se rozhodli vytvořit takový vzhled jaký máte?
  • Jakého pohlaví a jaké sexuální orientace je váš avatar a jak vaše pohlaví a orientace ovlivňují vaše interakce uvnitř Second Life?
  • Jaké způsoby/metody limitují vaše konání, pohyb, myšlení a vyjadřování? Co jste chtěli dělat nebo sdělit v Second Life, ale nemohli?
  • Jaký je vztah mezi tím, co chcete říci a technologiemi, které umožňují „mluvit“ v herním prostředí? Jak psaní nebo hlasové schopnosti (voice chat) dělají komunikaci snadnější nebo obtížnou a proč?
  • Jakou práci jste museli dělat při hraní v prostředí, když jste chtěli? Koupili jste si nějaké věci za Lindiny nebo jste si naskriptovali nějaký svůj objekt k používání v Second Life.
  • Udělali jste něco, o čemž si myslíte, že je prohřeškem – proti normě? Angažovali jste se v „griefing“, v úmyslně agresivních a provokativních činnostech nebo jste někoho obtěžovali a proč? Byli jste někým obtěžováni a jaká byla vaše odpověď?
  • Jaké paralely vidí v každodenním životě – vašem „First Life“ oproti Second Life? Jak váš charakter, který představujete v Second Life odráží nebo neodráží vaše osobní subjekty?
Na některé otázky je snadná odpověď, u jiných se musí dlouho přemýšlet. No a nakonec dám ještě dva postřehy, ale ty nechám bez komentáře
„Většina legálních hodnot na kterých jsou Američané závislí v reálném světě – soukromé vlastnictví, demokracie, právo a trestní kodex – nemohou být postulovány v těchto online světech.

Světy jako Second Life nejsou nevinné, neutrální nástroje.“
Nevěděl jsem jaké se tomuto tématu hodí fotografie z SL, ale našel jsem jeden sim Lighthouse Point. Doporučuji si tam zaletět, je tam mnoho dynamických věcí.

Literatura
  1. J. de Winter, S. Vie: Press Ester to “Say”: Using Second Life to teach critical media literacy. Computers and Compositions 25, 2008, 313. (doi:10.1016/j.compcom.2008.04.003)
  2. A. De Lucia, R. Francese, I. Passero, G. Tortora: Development and evaluation of a virtual campus in Second Life: The case of SecondDMI. Computers & Educations 52, 2009, 233. (doi:10.1016/j.compedu.2008.08.001)
  3. L. Jarmon, T. Traphagan, M. Mayrath, A. Trivedi: Virtual world teaching, experiential learning, and assessment: An interdisciplinary communication course in Second Life. Computers and Compositions 25, 2008, 313. (doi:10.1016/j.compedu.2009.01.010)
  4. R. Atnonello, S. Fernandes, J. Moreira, P. Cunha, C. Kamienski, D. Sadok: Traffic analysis and synthetic models of second life. Multimedia Systems 15, 2009, 33. (doi:10.1007/s00530-008-0125-1)
  5. P. Bourke: Evaluating Second Life for the collaborative exploration of 3D fractals. Computers & Graphics 33, 2009, 113. (doi:10.1016/j.cag.2008.08.004)
  6. K. Jähn: Die Virtuelle Arztpraxis: Perepktiven für webbasierte Gesundheitskommunikation durch „Second Life“? Public Health Forum 16, 2008, 6.e1. (doi:10.1016/j.phf.2008.07.004)
  7. P. Fusar-Poli, M. Cortesi, S. Borgwardt, P. Politi: Second Life virtual world: A heaven for autistic people? Medical Hypotheses 71, 2008, 980. (doi:10.1016/j.2008.07.024)









2 komentáře:

Loki Dancer řekl(a)...

Fer, asi si to prolezu :) Dix.

Coral řekl(a)...

Jo těší mě, že to někdo čte díky.