středa 8. dubna 2009

Bwindi Orphans

Návrat ke kořenům čehokoliv může být velmi dlouhý, smutný, bolestný, ale také na druhé straně veselý a velmi emotivní. To se mi přihodilo včera, i když jsem se vlastně jen přeneseně vracel ke kořenům jako člověk takový, jako Homo sapiens. Naši předchůdci pocházejí ze samého centra černého kontinentu – z Afriky. A právě tento kontinent na mě dýchl při vernisáži fotografií dětí z Ugandy. Jednalo se o výstavu nazvanou Bwindi Orphans - Sirotci z Ugandy v obrazech, která je umístěna v atriu Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně a potrvá až do 22.4.2009.

Možná se budu opakovat, ale něco málo slov o tom, co je to za projekt. Bwindi Orphans je česká nezisková organizace, která organizuje adopce dětí na dálku v Ugandě. Operuje v oblasti kolem Bwindi v jihozápadní Ugandě na hranicích s Rwandou a Demokratickou republikou Kongo. Zde se nachází národní park známý především pro svou velkou populaci horských goril, které jsou zde hlavním turistickým tahákem. Druhá je oblast kolem městečka Soroti, které leží na opačném severovýchodním konci Ugandy. Organizace se zabývá


  • tzv. "adopcí na dálku" - financováním školní docházky a základních potřeb dětí, které jsou buď úplnými sirotky, nebo částečnými sirotky, nebo pochází z extrémně chudých rodin
  • zvyšováním úrovní škol, které podporované děti navštěvují
  • zajišťováním pravidelné lékařské péče
  • organizováním kurzů praktických dovedností, kde se děti naučí něco, co je později uživí
  • hledáním odbytu pro výrobky, které dělají starší děti nebo jejich rodiny
  • zlepšováním životních podmínek místních obyvatel (společně s dalšími mezinárodními organizacemi)
  • propagací a snahou o větší informovanost obyvatel ČR o problémech lidí v Ugandě
  • pořádáním poznávacích zájezdů do této oblasti spojených s pobytem přímo ve vesnicích


Vernisáž se nesla ve velmi příjemném duchu, kterou bohatě zabarvila africká muzika v čele s Karlem Heřmanem ze skupiny Čankišou. Jedno malé video vyrobené právě na zakázku pro Bwindi Orphans si může prohlédnout na YouTube.



Takto Bwindi Orphans sponzoruje od roku 2006 již 140 dětí. A to nejhlavnější, co jsme se od Kateřiny Andrlové, koordinátorky projektu dozvěděli, je, že se shromažďují finance na postavení nestátní školy pro tyto děti v Soroti.

Malá kancelář je také otevřena v Second Life na Shinylandu a její premiéra byla minulý pátek 3.4. večer. Najdete zde některé fotografie dětí, které jsou na výstave a jejímž tvůrcem je Zdeněk Příhoda. Zde také najde možnost podpořit malým obnosem projekt nově školy kliknutím na růžové prasátko. Informace jsou poté i na této webové stránce, kde se objeví i Vaše jméno s příslušným obnosem.
Odcházel jsem včera s dobrým pocitem, že vůbec někdo takové věci dělá. Další milou věcí pro mě bylo, že Zuza Ritt mi představila hlavního strůjce propagace tohoto projektu v SL. No nikoho jiného než Fandu Rybu. V té chvíli mi došlo, kdy jsem se vlastně s ním poprvé setkal a kdy mi vyprávěl o tomhle projektu.
Ale, že mi to chvíli trvalo, než jsem si vzpomněl. Byl jeden sim, kde byl otevřený poklop od kanalizace a tímhle se seskočilo do podzemí, kde stály lavečky nebo jen jedna? A tam se scházelo pár lidiček. Tam mi Fanda řekl o těch dětech a provedl malým krámečkem, který byl na povrchu.

A tím to začalo.

(Zdroje: BwindiOrphans.org, Virtualmagazine.cz, YouTube.com)

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Corale, občas si na těch pár setkání v podzemí vzpomenu. Byla to krásná doba...