úterý 1. září 2009

Dlouhá cesta – Bod sedm – Podpora

Nikdo není vševědoucí a nikdo také neví všechno. Second Life je velmi rozsáhlý a strukturovaný svět. Právě proto se v něm napoprvé zorientovat není lehké. Samozřejmě základní až pokročilé znalosti práce s PC, Internetem nebo hraní MMORPG až k jazykovým znalostem, hlavně angličtiny, to všechno je velkou výhodou při vstupu nováčka do SL.

Ale, co ti, kteří nejsou v mnoha výše zmíněných věcech zběhlí? Na tenhle případ se přesně hodí rada mého středoškolského profesora chemie, kterou se od té doby, kdy nám ji na hodině chemie řekl, řídím celý život. A jak zní? „Student neví, student nahlédne.“ Na naši otázku totiž už někdo někdy dopovídal, už se někde řešila. Než se teda zeptám, tak:
  1. zkusím najít odpověď na webu
  2. zkusím najít odpověď v manuálu
  3. zkusím najít odpověď ve FAQ
  4. zkusím najít odpověď experimentováním
  5. zkusím se zeptat zkušenějšího kamaráda
  6. zkusím zjistit ze zdrojového kódu (jste-li programátor)
Aplikace těchto bodů na SL je určitě možná, snad s jednou výjimkou. Bod 1, to jsou jednoznačně různé webové stránky, blogy a diskusní fóra, která se SL zabývají.

Bod 1 by se dal spojit s body 2 a 3, tj. 1 + 2 + 3 = www.secondlife.com, tedy oficiální web. Co nabízí navíc jsou oficiální blogy SL a hlavně názorné videotutoriály, které lze prohlížet přímo na webu, na YouTube nebo si je stáhnout do počítače a kdykoliv se k nim vrátit.

Bod 4 je rozhodně zajímavý. Sám jsem ho používal několikrát. Není nad to, když na něco přijde člověk sám a ono i funguje! No, není to nádhera! Nesmíte to však vzdát hned po prvním neúspěchu. Např. ve vědeckém bádání neznamená, že když se dostanete do slepé uličky, že to znamená neúspěch. Ne! To je jednoznačně pozitivní výsledek, který říká, že tudy cesta nevede. Chce to jen zanalyzovat celý postup a nalézt chybu.

Bod 5 je určitě důležitý. Ale i když se ptáte dobrého kamaráda, musíte se zeptat správně, aby jste nevypadali jako blbec. U dobrého kamaráda by vám to prošlo, ostatní vás stejně budou považovat za loosera.

Bod 6 je asi pro programátory, třeba v případě psaní skriptů pro SL objekty.

Celé tohle se dá 100% aplikovat na Technickou podporu, která funguje na našem simu v městě Bohemia. Tam se každý večer u Infobodu potí jeden člen týmu (včetně mě) a snaží se odpovídat i na otázky, které jsou velmi primitivní a snadné, i když odpovědi lze nalézt jinde. Přesto členové týmu s velkou trpělivostí odpovídají.

Na závěr bych jako povinnou četbu doporučil článek na webu – Jak se správně ptát. Je sice zaměřený na trošku jiné téma, ale je plně aplikovatelný na ptání se v SL. Je v angličtině zde nebo v češtině zde. Doporučuji rozhodně přečíst.

4 komentáře:

Shiny Iceberg řekl(a)...

Obvykle tu u tebe nekomentuji, ale k dnešnímu příspěvku přidávám vroucí přání - ať si to tu někdo přečte a řídí se tím.

Když už nevydržím záplavu hloupých dotazů, zvolím taktiku "Na blbou otázku blbá odpověď" ve stylu:

Q: Nevíte, jak se dají vydělat lindeny?
A: Víme
Q: A jak?
A: Snadno
Q: A jak tedy, chtěl bych něco bez práce co vydělá rychle
A: Zkus krást
Q: To jde v SL také?
A: Jasně, nejlíp se číhá u velkých obchodů.
Q: Skvělý díky
A: Není zač a hodně štěstí
....
po 30 minutách
...
Q: Jak se krade v SL?
A: Musíš hlavně aby tě nikdo neviděl
Q: No jo, ale jak to mám dělat?
A: Zeptej se podpory v Bodemii :-)

atd.

Coral řekl(a)...

Díky Shiny. To přesně sedí! Otázky takového stylu občas taky někdy na podpoře dostávám.

Scalex Overton řekl(a)...

Když už doporučovat lidem v SL článek "Jak se ptát", tak raději v jeho české verzi.

Coral řekl(a)...

Scalexi díky, nevěděl jsem, že to ještě existuje v češtině. Na původní stránce je link na neexistující českou verzi.