úterý 18. listopadu 2008

Svatomartinské víno

Můj dnešní příspěvek bude tentokrát z Real Life, moje zážitky se svatomartinským vínem. Již několik let probíhá u nás tradice otvírání tohoto vína a to na sv. Martina, tedy 11.11. Jedná se však o velmi starou tradici, známou už od dob císaře Josefa II. Vinaři dávali v tomto termínu k dobru mladé, ještě ne však úplně dozrálé víno z úrody daného roku. I letos tomu tak bylo a byl dost velký zájem. Já jsem si přechutnal několik vzorečků v mé oblíbené vinotéce v Brně na Josefské ulici a vyhnul se tak mase lidstva na náměstí Svobody (3 obrovské stany).
Povolenými odrůdami, které mohou po certifikaci nést označení svatomartinské víno, jsou Müller-Thurgau a Vetlínské červené ranné (Večerka) pro bílá vína a Svatovavřinecké a Modrý Portugal pro růžová a červená vína. Já osobně jsem musel vyzdvihnout jednu milerku, ta byla excelentní. Pečená husa a bramborové placky, tradičně podávané se svatomartinským, na mně už nezbyli. Zájem byl tak obrovský, že ještě týž den se v oné vinotéce vypila komplet celá zásoba svatomartinského a pan majitel musel druhý den zajet pro nové.
Ačkoliv svatomartinské není špatné víno, na to správně vyzrále z letošní úrody si ještě musíme počkat až po Vánocích na jaro. Já osobně preferuji vyzrálejší vína, a proto už se na ně těším. A ještě nakonec si dovolím ještě něco k vínu jako takovému.
Víno je považováno za nejstarší kulturní nápoj vyráběný lidstvem. Důkazem jsou archeologické nálezy na Kavkaze a v dnešní Moldávii. Stáří zrnek révy vinné nalezených v hrobech bylo stanoveno uhlíkovou metodou na 7000 let, tj. lidé v té době révu znali a víno z ní vyráběli. Navíc to byla zrnka kulturních odrůd. Avšak od ostatních kulturních nápojů, jako jsou čaj, pivo nebo whisky, vzniká přirozenou cestou, pouhým kvašení. Čaj potřebuje vysokou teplotu a vlhkost, aby seschnul a ztmavl. Jedná se tedy oxidaci, nesprávně označovanou jako fermentace. Tu potřebují také pivo a whisky, ale u piva se slad ještě vaří a u whisky se nápoj musí vydestilovat. Takže tyto procesy oddalují tyto nápoje daleko od přírody. Víno si však tuto přírodnost zachovává. Takže Na zdraví!

Žádné komentáře: